کد خبر: 1233575
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو بریکس روز دوشنبه در شهر نیژنی نووگورود روسیه با گرفتن عکس دسته‌جمعی وزیران و ادای احترام به شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان آغاز شد. 
با تغییر و تحولات جهانی در سال‌های اخیر، قدرت‌های اصلی گروه بریکس تلاش می‌کنند سطح همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه را افزایش داده و وزن خود را در برابر ساختار‌های تحت سلطه غرب بالا ببرند. در این راستا برگزاری نشست‌ها بین مقامات ارشد اعضا نیز سرعت گرفته است. نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو بریکس با حضور علی باقری، سرپرست وزارت خارجه ایران و دیپلمات‌های ارشد ۹ کشور دیگر عضو این گروه در نیژنی نووگورود روسیه آغاز شد. 
به گزارش ایرنا، در ابتدای این نشست سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به عنوان میزبان، به اعضا خوشامد گفت و درخواست کرد اعضای بریکس به احترام شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان بایستند. به گفته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و شرپا (فرستاده ویژه ملی) این کشور در گروه بریکس، این رویداد به دلیل مشارکت شرکای غیرعضو گروه بریکس در قالب گسترده برگزار می‌شود. علاوه بر ۱۰ کشور عضو بریکس، کشور‌های الجزایر، بحرین، بلاروس، کوبا، بنگلادش، اندونزی، قزاقستان، لائوس، موریتانی، نیجریه، سریلانکا، تایلند، ترکیه، ونزوئلا و ویتنام به این نشست دعوت شده‌اند. روز اول این نشست ویژه وزیران خارجه کشور‌های عضو بریکس است. همکاری در چارچوب بریکس و مسائل منطقه‌ای و جهانی عنوان جلسات روز نخست نشست وزیران خارجه اعلام شده است. نشست‌های روز دوم با حضور وزرای خارجه کشور‌های عضو به علاوه کشور‌های علاقه‌مند به عضویت یا تقویت همکاری‌ها با گروه بریکس برگزار خواهد شد. گفتمان بریکس با کشور‌های در حال توسعه، موضوع محوری این نشست اعلام شده است. 
پیش‌بینی می‌شود که اجلاس نیژنی نووگورود علاوه بر نشست اصلی و جمعی به کانون رایزنی‌های دیپلماتیک میان وزیران خارجه کشور‌های عضو و دوست بریکس باشد، به ویژه آنکه در آستانه این نشست، شمار دیگری از کشور‌ها همچون ترکیه و تایلند نیز درخواست و تمایل خود را برای عضویت در گروه بریکس اعلام کرده‌اند. سرگئی لاوروف اعلام کرد: «کشور‌های عضو گروه بریکس فعالانه برای ایجاد بستری برای تسویه‌حساب با ارز‌های ملی در تجارت متقابل کار می‌کنند.» لاوروف همچنین گفت: «مطابق با دستورالعمل تصویب شده در نشست سران بریکس در ژوهانسبورگ، ما توجه ویژه‌ای به هماهنگ کردن روش‌های ایجاد یک گروه از کشور‌های شریک بریکس داریم.»

برچسب ها: بریکس ، لاوروف ، شهید خدمت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار